חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ליצירת קשר חייגו

077-2308761

רישום משכנתא – איך עושים את זה?

רישום משכנתא - איך עושים את זה

ערכתם סקר שוק מעמיק, בחנתם את האפשרויות, התייעצתם עם מומחים ובסופו של דבר קיבלתם החלטה אחת חשובה. בחרתם את מסלול המשכנתא המתאים לכם. כעת, כשתהליך קבלת ההחלטות מאחוריכם, הגיע הזמן לעבור לשלב הבא: רישום משכנתא. בניגוד לימים עברו, מדובר היום בפעולה יחסית פשוטה ונוחה יותר, שכן ניתן להשלים אותה באופן מקוון. 

רישום משכנתא – תהליך מקוון

על פי התקנות, ניתן לבצע כיום רישום משכנתא באופן מקוון, וזו בוודאי דרך יעילה מאוד לעשות זאת. למעשה, אין כל צורך להגיע לטאבו עם ערימות של ניירת. במקום זאת, תצטרכו לאסוף את המסמכים הרלוונטיים באופן דיגיטלי ועם חתימה אלקטרונית. בדרך זו תוכלו ליהנות מחיסכון משמעותי בזמן הנדרש לקידום והשלמת העסקה. דרך אגב, אתם בהחלט יכולים לעשות זאת לבד, אך חשוב לוודא כי אתם עושים זאת בצורה נכונה ומדויקת כדי להימנע מטעויות יקרות.

המשמעות של רישום משכנתא

שלב זה של רישום משכנתא הוא שלב קריטי, והוא מתבצע לאחר השגת המימון וביצוע הרכישה. משמעות ההליך, בפשטות, היא שעליכם לבצע רישום זכויות בלשכת רישום המקרקעין. בדרך כלל מתבצע הרישום מול הטאבו כצעד סופי בהשלמת עסקת הרכישה, כאשר המטרה העיקרית היא לבצע באופן מסודר את העברת הזכויות על הנכס. בהליך זה נרשם השעבוד של הנכס לטובת הגוף שהעניק לכם את ההלוואה הנדרשת לביצוע העסקה.

איפה מבצעים רישום משכנתא?

באופן כללי ישנם שלושה סוגי מרשמים בישראל:

  1. הטאבו – לשכת רישום המקרקעין
  2. רמ"י – רשות מקרקעי ישראל
  3. החברה המשכנת בפרויקט הבינוי הרלוונטי

ברוב המוחלט של המקרים יתבצע רישום משכנתא בטאבו, אך במקרים מסוימים הזכויות בנכס טרם נרשמו בטאבו, אלא תחת מינהלי מקרקעי ישראל או אצל החברה המשכנת. לאחר השלמת מלוא התמורה על העסקה לחברה המשכנת, ניתן יהיה לבצע את הרישום גם בטאבו, ובכל מקרה שבו רישום זה אינו סופי, תירשם הערת אזהרה.

הערת אזהרה – מה זה אומר?

הערת אזהרה היא העדות לכך שיש התחייבות לביצוע עסקת מקרקעין, והיא נועדה להבטיח כי על נכס זה לא ניתן יהיה לבצע כל עסקה אחרת. במילים אחרות, הערת אזהרה נועדה להעניק שכבת הגנה חשובה לרוכש, ומשום כך מומלץ כי יבוצע רישום של הערה זו מוקדם ככל האפשר.

חשוב להכיר – אגרת רישום משכנתא

הטיפול ברישום הזכויות אינו ניתן בחינם, ולמעשה, מדינת ישראל גובה עמלה בגין השירות. אגרת רישום משכנתא איננה גבוהה, ועומדת על סכום של 160 שקלים. עם זאת, חשוב לזכור כי סכום זה עלול להשתנות מעת לעת, מה שמחייב ערנות ובדיקה מקדימה לפני ביצוע התשלום. ודאו כי יש לכם אסמכתא המוכיחה כי שילמתם את האגרה, שכן תידרשו להציגה בהמשך. תוכלו גם לבדוק את זכותכם לפטור מאגרה באמצעות עו"ד מקרקעין מומחה.

ביטול רישום משכנתא – יש דבר כזה?

ניתן בהחלט להגיש בקשה לביטול רישום משכנתא, אך פעולה מהסוג הזה תתבצע לאחר שיבוצע פירעון מלא של הלוואת המשכנתא. הדבר אפשרי לאחר שהלוואת המשכנתא נפרעה במלואה, או לאחר מכירת הנכס באופן שמאפשר את הפירעון המלא של המשכנתא (או החלק שנותר ממנה). גם הליך זה של ביטול הרישום איננו מורכב, והוא פשוט אף יותר כאשר עורך דין המומחה בתחום המקרקעין מלווה אתכם לאורך הדרך.

סיכום

רישום משכנתא הוא צעד בסיסי וחשוב בדרך אל הנכס החדש שלכם, ואין ספק כי מדובר בתהליך אשר עשוי להיות פשוט כאשר הוא מתבצע על פי התקנות והכללים. במקרים רבים, מומלץ להתייעץ עם יועצי משכנתאות שידעו להכווין אתכם בצורה האופטימלית למקרה הספיציפי שלכם.

זכרו שאתם יכולים לבצע רישום משכנתא בעצמכם ובאופן מקוון, או לייעל את העבודה ולהימנע מטעויות באמצעות ליווי מקצועי של עורך דין מקרקעין עתיר ניסיון.

מאמרים מומלצים
לקבלת ייעוץ משפטי חייגו
077-2308761
או השאירו פרטים לקבלת שיחה חוזרת:

בואו נדבר

מלאו את הטופס ואחזור אליכם בהקדם.